Potrivit Patronatului Operatorilor de Service Autorizați din România (POSA), companiile de asigurări urmăresc introducerea obligativității stabilirii despăgubirilor, prin convenții directe între asigurător și păgubit. Această practică, deja întâlnită informal în piață, ar putea fi legalizată, transformând despăgubirea RCA într-o „negociere comercială”.
Ce înseamnă asta, concret: păgubitul ar fi presat să accepte sume subevaluate, insuficiente pentru reparații conforme, reparațiile ar putea fi realizate „ieftin”, cu piese neomologate sau manoperă de calitate inferioară, se pierde dreptul la contestare și la alegerea liberă a unui service autorizat și evident că se va încuraja munca nefiscalizată, cu impact negativ asupra bugetului de stat.
Exemplu simplu:
Reparația ta costă 6.000 lei. Firma de asigurări îți propune: „Îți dăm 3.000 și ne înțelegem.” Tu accepți, că vrei să scapi de stres. Rezultatul? Mașina e reparată ieftin, poate cu piese slabe. Siguranța ta și a celor din trafic e pusă în pericol.
„Despăgubirea justă nu e negociabilă. Păgubitul nu e partener de afaceri, e victimă. Siguranța rutieră nu se face cu discount.”
„Despăgubirea justă nu este negociabilă, iar drepturile păgubiților nu pot deveni negociabile. Mai mult, siguranța rutieră nu se poate realiza «cu discount»”, a declarat Dan Barbu, președintele POSA.
Într-un moment în care România trebuie să echilibreze cerințele europene cu protecția cetățenilor, PL-x 216/2024 devine un test de responsabilitate legislativă. Dacă amendamentele controversate vor fi adoptate, consecințele se vor resimți nu doar în buzunarul păgubiților, ci și pe șoselele țării.



