Țările europene evaluează foarte mult probabilitatea unor probleme cu aprovizionarea cu gaze în lunile de iarnă, relatează Financial Times (FT), citând comercianții și analiștii intervievați.
„În acest moment, depozitele de gaze din Europa sunt pline, iar bilanţul gazelor de iarnă arată bine. Dar orice se poate întâmpla. Este nevoie doar de câteva întreruperi de aprovizionare și lucrurile ar putea merge groaznic de prost”, a spus un comerciant.
O parte din riscuri, potrivit interlocutorilor FT, este legată de faptul că contractul de tranzit al gazelor dintre Ucraina și Rusia se încheie anul acesta. În același timp, comercianții notează că doar aproximativ 5% din volumul anual al importurilor de gaze vin în UE prin Ucraina.
În plus, țările europene ar putea avea nevoie și să exporte gaze în Ucraina, deoarece țara ar putea avea nevoie de asistență din cauza deteriorării infrastructurii sale energetice.
Un alt risc este furnizarea limitată de GNL pe piețele mondiale. După cum notează ziarul, aceasta înseamnă că Europa va trebui să concureze cu Asia pentru GNL, ceea ce înseamnă că prețurile pentru gazul lichefiat vor crește în continuare. În prezent, volumul de GNL pe piaţa europeană de gaze este de 34%, faţă de 20% înainte de conflictul din Ucraina, aminteşte FT.
Cu toate acestea, după cum remarcă partenerul Rystad Energy Sindre Knutsson, piața ține cont de faptul că această iarnă va fi „normală” în comparație cu iernile anormal de calde din 2022 și 2023. Acest lucru în sine va crește cererea de gaze comparativ cu iernile anterioare, a subliniat Knutsson.
„Dacă avem brusc o iarnă foarte friguroasă, în același timp, pierdem fluxurile de gaze rusești, va crește prețul gazului. Și nu cred că vor exista aprovizionare mari alternative prin alte conducte. Cred că cea mai mare parte va trebui înlocuită cu GNL”, a declarat pentru FT, strategul energetic Rabobank, Florence Schmit.
Există, de asemenea, îngrijorări cu privire la tensiunile din Orientul Mijlociu: dacă escaladarea va duce la închiderea strâmtorii Hormuz, ar pune în pericol 20% din livrările globale de GNL. „În cele din urmă, cred că nu este atât de mult un risc de volum – de exemplu, că luminile s-ar putea stinge pentru că nu este suficient gaz – ci un risc de preț. Este o întrebare de cât de mult va trebui să plătim pentru acest GNL”, a spus Peter Thompson, directorul companiei de consultanță Baringa