de Felicia Nichita-Toma, preluare Zorile Bucovinei, Cernăuți
E tristă Ziua Limbii Române azi la Cernăuți – până în 2027 pot dispărea aproape toate Liceele Românești din ținut
Politica statului ucrainean nu s-a schimbat nici chiar în pofida groaznicului război. Se fac pași concreți să ne asimileze, să ne ucrainizeze, până în 2027 pot dispărea aproape toate liceele românești din ținut.
Actuala Lege „Cu privire la învățământul secundar general de calitate” prevede ca până la 1 septembrie 2024 să se formeze în Ucraina o rețea de instituții de învățământ superior și de specialitate de direcție academică și de profil, care ar trebui să devină operațională din septembrie 2027.
Într-un cuvânt, liceele care nu vor avea două clase paralele de-a 10-a, cu un număr de 25 de elevi în fiecare, vor fi transformate în gimnazii în care învățământul va fi de 9 ani.
Și dacă aceasta nu e o ucrainizare forțată a românilor, deveniți minoritari la ei Acasă, de ce atunci nu se face o excepție, precum pentru populația montană pentru care în clasa a 10-a la liceu legea prevede nu mai puțin de o clasă cu 25 de elevi, pe când celelalte licee, chiar și a minorităților, urmează să aibă două clase paralele a câte 25 de tineri în fiecare.
Vă amintim că înființarea liceelor va fi aprobată până la 1 septembrie 2024.
Autoritățile locale și fondatorii de școli au până la 1 septembrie 2024 să decidă cu privire la transformarea unor școli în licee cu profil diferit, în timp ce alte școli vor oferi educație doar elevilor din clasele 1-4 sau 5-9. În acest scop, ei trebuie să aprobe planuri pentru crearea unor astfel de rețele de instituții de învățământ.
În 2027, actualii elevi de clasa a VI-a de la Noua Școală Ucraineană (NȘU) vor trece în clasa a X-a cu programele și manualele schimbate.
Pe 6 august curent, președintele Ucrainei a semnat Legea ”Cu privire la îmbunătățirea mecanismelor de formare a unei rețele de licee pentru introducerea învățământului secundar de specialitate de calitate”.
„Această lege este importantă pentru dezvoltarea unui învățământ secundar de înaltă calitate și accesibil, întrucât îmbunătățește reglementarea legală a funcționării liceelor și optimizează perioada de tranziție pentru transformarea rețelei instituțiilor de învățământ. În acest fel, el va contribui la implementarea eficientă a reformei „Noua Şcoală Ucraineană” în etapa construirii unui învăţământ secundar de specialitate de trei ani”, scrie pe site-ul Ministerului Educaţiei ministrul Educaţiei şi Ştiinţei, Serhii Shkarlet.
Unii politicieni și experți consideră însă că proiectul de lege 4629-1 a ajuns la a doua lectură într-o asemenea formă încât anulează conceptul de bază al reformei școlii superioare de specialitate a NȘU.
„Noua Școală Ucraineană” , care sunt dezavantajele și avantajele și ce pot face comunitățile pentru a dezvolta o rețea de licee de calitate.
Principalele modificări introduse de lege:
• Legea a exclus norma care limita posibilitățile de înființare de licee de către consilii în orașele cu o populație mai mică de 50 de mii de oameni și în comunități, care prevedea 4 clase paralele a câte 25 de elevi în fiecare și a lăsat doar 2 clase paralele în clasa a 10-a.
• În comunitățile montane, în clasa a 10-a de liceu se permite să fie nu mai puțin de o clasă cu un număr de 25 de elevi.
• Sprijinirea instituțiilor de învățământ poate oferi nu numai învățământul primar și secundar de bază, ci și învățământul secundar de specialitate.
• Liceul este o entitate juridică separată, dar învățământul este permis și la nivel primar și de bază.
• Ar trebui să existe cel puțin două clase cu cel puțin trei profiluri de învățare pe paralelele claselor a X-a -a XII-a.
• Până la 1 septembrie 2024, organele locale de autoguvernare trebuie să aprobe planuri pentru formarea unei rețele eficiente de instituții de învățământ secundar general, ținând cont de cerințele legislației pentru licee, pentru spații educaționale sigure, incluzive și digitale, indicatorii demografici, capacitatea comunităților teritoriale, profilarea școlilor superioare de specialitate și necesitatea de a ajunge pe teritoriul relevant a tuturor profilurilor de studii definite de legislație (este vorba despre reglementările privind liceul, care trebuie aprobate de Ministerul Educației și Culturii), pentru a garanta și asigura dreptul fiecărui elev de a alege.
• Până la 1 septembrie 2027, fondatorii de licee trebuie să asigure implementarea planurilor pentru formarea unei rețele eficiente de instituții de învățământ secundar, să selecteze manageri și pedagogi la concurs, lideri, și să ia alte măsuri prevăzute de planuri și legislație.
• În același timp, în perioada 2021–2030, guvernul ar trebui să continue să aloce subvenții din bugetul de stat către bugetele locale pentru sprijinirea instituțiilor de învățământ superior, în special pentru introducerea învățământului secundar de specialitate de trei ani în cadrul duratei complete de 12 ani. învăţământul secundar general.După cum știți, legea actuală „Cu privire la învățământul secundar general ” prevede ca până la 1 septembrie 2024 să se formeze în Ucraina o rețea de instituții de învățământ superior și de specialitate de direcție academică și de profil, care ar trebui să devină operațională din septembrie 2027.
Adică copiii care în prezent învață în clasa a VI-a, în 4 ani nu ar trebui să meargă în clasa a X-a, ci la un liceu universitar sau colegiu profesional.
S-ar părea că toți fondatorii instituțiilor de învățământ secundar general, care sunt și organisme locale de autoguvernare, au motive și termene clare în lege să nu aștepte, ci să elaboreze deja planuri pentru formarea unei noi rețele educaționale. Într-adevăr, majoritatea comunităților au început optimizarea. Însă pentru a îndeplini toate normele legii sunt necesare criterii clare de formare a unei rețele de instituții de școli superioare de specialitate, în special în ceea ce privește disponibilitatea, finanțarea și profilarea acestora.
Ministerul Educației și Științei al Ucrainei cu sprijinul organizatoric și de specialitate al proiectului elvețiano-ucrainean DECIDE – „Descentralizarea pentru dezvoltarea educației democratice” continuă o serie de activități care vizează dezvoltarea Strategiei de implementare a educației profesionale de înalt nivel, specifică cei de la Minister.
Poziția Ministerului
Ministrul adjunct al Educației și Științei al Ucrainei Andrii Stashkiv a subliniat problemele profilării în liceu:
„Când vorbim despre rețeaua de licee, merită să ținem cont nu doar de formă, ci și de conținut, adică de specializare, de numărul de materii și de capacitatea studenților de a le alege. Această alegere ar trebui să fie destul de largă, acoperind domenii diferite. Și, prin urmare, puțini studenți nu pot studia într-un liceu, unde sunt multe profiluri și discipline. Neapărat trebuie să fie o instituție mare, cu un număr mare de studenți, astfel încât anumite grupuri să se poată forma la alegere. Dar, în același timp, înțelegem că pot exista mai multe licee în orașele mari – centre regionale și vor fi condiționat mono-profesionale și, prin urmare, nu atât de mari. Și acest lucru ar trebui să fie luat în considerație și la modelarea rețelei…”.
A doua problemă este că nu orice comunitate ar trebui să aibă un liceu academic, spun funcționarii.
„Problema va fi că nu este ușor pentru multe comunități să accepte acest fapt, să se împace cu el și să-l înțeleagă. Comunitățile situate în jurul orașelor mari nu vor avea propriul liceu academic. Aceasta înseamnă că copiii din aceste comunități vor trebui să învețe la liceu în oraș, care va trebui să creeze condiții pentru cazarea, hrana lor etc. Prin urmare, este necesar să se propună un model clar al modului în care acesta va fi finanțat. Vor face acest lucru comunitățile din jur, sau se va prevedea în subvenția pentru educație în așa fel încât liceele care acceptă copii din comunitățile învecinate să primească banii subvenției nu doar pentru salariile profesorilor, ci și pentru cazarea copiilor și așa mai departe. .. Aceasta este încă o întrebare deschisă, la care, sper, vom putea găsi răspunsuri împreună”, – a argumentat Dmytro Zavhorodnii.
Vor fi trei tipuri principale de instituții: școală primară, gimnaziu, liceu. Fiecare dintre instituții are propriul nivel: elementar – primul (clasele 1-4), gimnaziu – al doilea (clasele 5-9), liceu – al treilea (clasele 10-12). Fiecare dintre niveluri este împărțit în continuare în două cicluri: adaptiv și de bază. Aceasta este o diviziune importantă. Tocmai cu acest lucru ar trebui construite programe educaționale pentru a sprijini elevul, pentru a-l ajuta să stea ferm pe picioare, pentru a-și dezvălui abilitățile și talentele, afirmă cei de la Minister.
Cerințe pentru înființarea liceelor
Legislația definește cerințele pentru înființarea liceelor. În 2021, a fost adoptată Legea Ucrainei „Cu privire la modificarea anumitor legi ale Ucrainei privind îmbunătățirea mecanismelor de formare a unei rețele de licee pentru introducerea unui învățământ secundar profesional de înaltă calitate”, care a definit cerințele pentru începerea și desfășurarea activităților educaționale ale unui liceu comunal. Fondatorul liceului trebuie să asigure:
• funcţionarea a cel puţin două clase cu trei profiluri de studii la nivelul învăţământului secundar de specialitate;
• funcţionarea liceului ca persoană juridică separată, separată de şcoala primară şi gimnaziu, cu excepţia cazurilor prevăzute de prezenta lege;
• asigurarea ca elevii să obțină studii medii de specialitate în concordanță cu profilurile de studiu cu încărcătură de învățare și cu posibilitatea elevilor de a alege disciplinele de învățământ (cursuri integrate, alte componente educaționale) în cuantumurile stabilite de legislație;
• crearea unui mediu educațional sigur, incluziv și digital în conformitate cu cerințele legii;
• transportul (dacă este cazul) al elevilor și al personalului didactic la instituția de învățământ (locul de studii, locul de muncă) și pe sensul de întoarcere la locul de reședință (dacă este cazul) la distanța stabilită de legislație;
• asigurarea de cazare a studenților în pensiuni dacă timpul de sosire a acestora la liceu este mai mare decât norma stabilită de legislație;
• asigurarea participanților la procesul de învățământ cu acces gratuit și gratuit la internet wireless cu caracteristici care îndeplinesc cerințele legii, în incinta instituției de învățământ, în special în pensiune;
• furnizarea de alimente elevilor.
Într-un cuvânt, liceele care nu vor avea două clase paralele de-a 10-a, cu un număr de 25 de elevi în fiecare, vor fi transformate în gimnazii în care învățământul va fi de 9 ani. Tinerilor care vor dori să-și continuie studiile la licee cu diverse profiluri din alte localități sau din oraș, primarii comunităților vor trebui să le asigure transport gratis, care să-i ducă la oraș la studii și apoi să-i aducă acasă.
Desigur, mulți părinți nu sunt de acord ca odraslele lor să învețe în altă localitate. Un alt revers al medaliei este că românii (împreună cu cei care s-au declarat moldoveni) constituie doar 20% din numărul populației, dacă e să ținem cont de legea respectivă, actualele licee care nu vor reuși să creeze două clase paralele cu un număr de 25 de elevi în fiecare, vor dispărea, fiind transformate în gimnazii de 9 clase. Tinerii care vor dori să se transfere la licee cu 3 profiluri, de exemplu, cei din comuna Voloca – la Cernăuți, vor studia, desigur, în ucraineană, iar cei din satele de pe Valea Siretului – la Hliboca, la fel vor învăța în licee cu limba ucraineană de predare. Deci, astfel copiii românilor vor fi mai rapid și ușor ucrainizați, la fel și școlile.
De altfel, unii directori, profesori, părinți, primari sunt deja îngrijorați și semnalizează acest fapt ce ne limitează dreptul la învățământ în limba română, ce ne neliniștește și pe noi, jurnaliștii. Credem că ar trebui ca liderii comunității românești să se adreseze Ministerului Învățământ și Știință cu o cerere pentru ca și românii să obțină aceleași drepturi, privilegii, precum populația ucraineană montană – în licee în clasa a 10-a să fie nu mai puțin de o clasă cu 25 de elevi, nu obligatoriu 2 paralele, cu 25 de elevi în fiecare.
În caz contrar, se va repeta din nou situația precum la Școala din Bălcăuți, fostul raion Noua Suliță, actualul Dnistrovsk, când copiii sunt nevoiți să învețe în Liceul cu limba ucraineană de predare din Mămăliga.
Cu toate că nu prea credem în rezolvarea pozitivă a acestei probleme acute ce ne va reduce numărul liceelor, școlilor, ne va ucrainiza copiii, nepoții, căci adresări s-au făcut multe, dar n-am fost auziți de conducerea Ucrainei.
De aceea, privirile, sufletul, ne sunt îndreptate din nou spre Patria noastră istorică. Rugăm să fim susținuți, ca problema să fie soluționată pe cale diplomatică de autoritățile române și cele ucrainene de la Kiev, ținându-se cont de sprijinul, ajutorul mare acordat de România Ucrainei în aceste timpuri grele de război, de faptul că numeric românii sunt doar 20% din numărul populației Ucrainei.
Iar Ucraina, dacă într-adevăr tinde să fie o țară democratică europeană, trebuie să înțeleagă și să rezolve pozitiv problema, ca românii să poată studia în limba română, iar Liceele cu clase în limba română să poată activa și în continuare. Doar cu o singură clasă, nu 2 paralele în clasa a 10-a.