Companiile petroliere ruse extind vânzările de motorină în America Latină – în iunie, Lukoil a trimis un tanc cu motorină către YPFB, deținută de stat din Bolivia, în portul Arica din nordul Chile. După ce țările UE și G7 au început să impună sancțiuni privind furnizarea de produse petroliere din Rusia la începutul anului 2023, Turcia și Brazilia au devenit principalele destinații de export pentru motorina rusească. Odată cu creșterea livrărilor de combustibil din Rusia către America Latină, ponderea importurilor din Statele Unite, care dominau în mod tradițional această piață, este în scădere, scrie Kommersant.
Înainte de embargoul și plafonul de preț aplicat produselor petroliere rusești în februarie 2023, piața europeană era cea mai mare destinație de export pentru motorina rusă. Astăzi, Turcia este cel mai mare importator de motorină rusească, Rusia livrând în acest an în țară aproximativ 360.000 de barili pe zi de motorină.
America Latină a fost considerată în mod tradițional o regiune favorită pentru vânzarea surplusului de motorină din SUA, dar volume suplimentare de combustibil rusesc fac ca importurile din Statele Unite să scadă, a remarcat Victor Katona de la Kpler. În același timp, el a adăugat că rafinăriile americane și-au mutat deja în mare parte atenția către Europa.
Expertul a subliniat că interesul semnificativ al consumatorilor latino-americani pentru combustibilul rusesc poate fi explicat printr-o reducere atractivă, mai ales la sancțiuni. În plus, analistul a remarcat că creșterea cererii de produse petroliere rusești va fi probabil dictată de slăbirea realului față de dolar. Pe de altă parte, Katona consideră că pe măsură ce Marea Roșie devine din ce în ce mai puțin tranzitabilă pentru tancurile din Asia către Europa prin Canalul Suez, cumpărătorii europeni devin din ce în ce mai obișnuiți cu ideea creșterii achizițiilor de combustibil din Statele Unite.