spot_img
2 C
București
sâmbătă, noiembrie 23, 2024
AcasăAnalizeProiectul lui Mircea Geoană: Un Stat care Merge

Proiectul lui Mircea Geoană: Un Stat care Merge

-

- Reclama -

Secretarul General Adjunct al NATO, Mircea Geoană a deschis joi Conferința anuală a Asociației Proiectul România 2030, intitulată ,,Puterea Inovării – Reclădind Încrederea, Imaginăm Viitorul”.
Conferința vizează, cu precădere, importanța schimbării modelului economic practicat în România și necesitatea de a-l adapta contextului economic și geopolitic actual și reunește personalități marcante ale lumii euroatlantice din politică, economie sau mediul academic, precum și lideri inovatori din cercetare, media și tehnologie.

- Reclama -

Printre cei prezenți la eveniment se numără și Mircea Geoană, Secretar General Adjunct al NATO, care a ținut un discurs, în care a vorbit despre schimbările profunde nu doar geopolitice și revoluțiile tehnologice și științifice, ci și despre modelele și teoriile economice, care susțin fundația modului de organizare a societăților.  România se află în cel mai bun moment al istoriei, „sigură şi protejată dinspre exterior, dar şi mai vulnerabilă decât oricând în interior”, a afirmat, Mircea Geoană.

- Advertisement -

CE SUSȚINE MIRCEA GEOANĂ:

”Lumea se schimbă mai profund decât oricând altcândva în istorie. Nu doar geopolitica și revoluțiile tehnologice și științifice, dar și modelele și teoriile economice care susțin fundația modului de organizare a societăților noastre. Domnia piețelor nereglementate și statul minimal fac loc tot mai mult unei alternative radicale, cu rolul statului augmentat masiv și cu o nouă relație între economie, securitate, tehnologie și societate. Pentru România, istoric țara formelor fără fond, această schimbare de paradigmă și adaptarea la noua realitate politică și economică globală va fi extrem de complicată. Dictatura mediocrității și politizarea dusă la extrem a instituțiilor statului împiedică factorul politic să opereze cu fenomene atât de complexe. Iar modelul existent este el însuși greu de deslușit și cu atât mai greu de transformat.Cum putem reuși în această situație aparent fără ieșire? Indiferent de culoarea politică sau ideologia partidelor aflate la guvernare acum și în viitor, două axe strategice mi se par obligatoriu de urmat pentru a asigura Saltul Istoric de dezvoltare pe care România trebuie și poate să îl realizeze. În primul rând, modelul economic de astăzi, cu 70% din PIB produs de primele 12 mari orașe ale țării, și-a atins limita de creștere și efectul de tracțiune pentru restul țării și întreagă economie. O politică energică de ridicare a orașelor de talie medie, de încurajare a conurbațiilor și a sindicatelor de comune, de agregare de investiții în comunele cu vitalitate economică pentru a iradia și către ruralul mic este absolut necesară. Punerea într-o logică coerentă a fondurilor naționale, europene, locale și atrase pot face diferența.

- Advertisement -

A doua mare axă obligatorie este legată de asumarea inovării ca principal motor de creștere și dezvoltare al societății.

O astfel de politică ar reprezenta și o excelentă oportunitate de a recupla cu țara masiva diasporă științifică, tehnologică, academică și intelectuală românească. Un Fond de capital de risc, inclusiv de deep tech, pentru tehnologii cu dublă întrebuințare, o Agenție de Inovare care să investească în cele mai promitoare start-up-uri, stimularea proiectelor de cercetare și a consortiilor universitare, crearea unei adevărate piețe de capital de risc pentru inovatorii români, toate trebuie să conducă la ceea ce aș denumi România Innovation Nation. 

Într-o prima etapă, ceea ce ne putem propune este măcar un Stat care Merge, care funcționează la parametri normali în funcțiile sale esențiale și care își alege cu cap politicile economice și sociale pe care le îmbrățișează ca priorități.

Un Stat Activ, dar Selectiv în ceea ce face. Și care încurajează sectorul privat să creeze țesutul industrial și antreprenorial de care ducem atât de multă lipsă. Iar atunci când intervine – în dezvoltarea teritorială omogenă a țării sau în inovare – să o facă într-o profundă logică public-privată, ceea ce aș numi Parteneriatul public-public/privat-privat (PPP la pătrat), prin care resursele guvernului și ale autorităților locale și ale capitalului străin și a celui românesc să lucreze coerent și în aceeași direcție.

Dacă statul român investește în zone unde capitalul privat nu are randamentele sau resursele să investească (zone sărace și sectoare de mare intensitate de capital și R&D), acest New Deal Românesc va crea stimulente pentru ca marile firme occidentale să dea o preferință explicită companiilor românești ca parteneri, furnizori sau subcontractori privilegiați.

Digitalizarea accelerată și completă a sectorului public, a economiei și societății va trebui să devină “ordinul de zi pe unitate” pentru statul roman.

România trebuie să-și propună să fie campioana dual-use tehnologies, a securității cibernetice, a securității și independenței energetice și a tranziției către un model energetic sustenabil și respectuos față de mediu și biodiversitate.

Brandul de țară va trebui să devină parte a noului model economic. Promovând coerent și perseverent un brand care să reflecte adevărata esență a țării și poporului noastru – o țară cu talent în inovare și tehnologie, cu natură superbă și cu oameni creativi – vom face ca exporturile de mărfuri și servicii, dar și de cultură și idei să crească valoarea întregii economii, recâștigând respectul străinătății și încrederea și speranța românilor.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img