Prins în bătălii interne de partid, premierul Cîțu a uitat de spinoasa problemă a desemnării noilor consilii de administrație de la Radio și TVR, demise în primăvară, și s-a trezit confruntat cu expirarea interimatelor. Pentru că nu are nici timp, nici chef, nici oameni, coaliția de la putere a decis, în consecință, să rezolve problema aiuritor, prin modificarea legii 41 printr-o ordonanță de urgență, în disprețul Constituției, transmite Inpolitics.
Proiectul de OUG, care așteaptă avizele din partea Consiliului Legislativ, introduce posibilitatea desemnării unor directori interimari pe parcursul a două perioade de cîte 45 de zile.
Există două mici hibe.
Prima, cum se va justifica rațional urgența procedurii în condițiile în care guvernanții au avut timp berechet la dispoziție pentru desemnarea noilor consilii, începînd cu 11 mai, data demiterii fostelor conduceri.
A doua, e de ordin legislativ.
Legea 41 de organizare și funcționare a radioului și a TVR este organică. Constituția permite OUG-urilor să modifice legi organice, dar nu le permite să reglementeze în moduri care ar afecta regimul instituțiilor fundamentale ale statului, conform art.115 alin.6.
În jurisprudenţa Curţii Constituţionale, cât şi în doctrină, se consideră că ”sunt instituţii fundamentale ale statului acelea reglementate expres de Constituţie, în mod detaliat ori măcar sub aspectul existenţei lor, în mod explicit sau doar generic (instituţiile cuprinse în titlul III din Constituţie, precum şi autorităţile publice prevăzute în alte titluri ale Legii fundamentale)”.
Iar Radioul și TVR sunt menționate în Constituție la art.31 alin.5.
Cît priveşte înţelesul sintagmei „afectare a regimului instituţiilor fundamentale ale statului”, se au în vedere, potrivit CCR (decizia 1257/2009) ”toate componentele care definesc regimul juridic al acestora – structura organizatorică, funcţionarea, competenţele, resursele materiale şi financiare, numărul şi statutul personalului, salarizarea, categoria de acte juridice pe care le adoptă etc.”
Cum e de la sine înțeles că o formulă care acoperă pînă și salarizarea personalului sau numărul angajaților nu ar putea exclude desemnarea conducerii la vîrf a celor două instituții, OUG-ul lui Cîțu e neconstituțional din fașă, astfel că se va ajunge mai mult ca sigur la CCR.
- Advertisement -