Virgil Daniel Popescu, ministrul Energiei,a crezut că la Bruxelles merge ca la București, mai ales că, vorba aia, sunt ai lor la putere. Așa că, atunci când a alcătuit capitolul din PNRR dedicat energiei, Virgil Popescu s-a purtat fără fereală, considerând că membrii Comisiei Europene vor înțelege că trăim vremuri grele, că foametea-i mare și că mai bine direcționezi de la bun început banii către niște firme pe care le cunoști decât să mai pierzi timpul cu call-uri de proiecte, licitații și alte mărunțișuri care nu fac decât să ducă la pierderea timpului și, mai ales, la pierderea de comisioane considerabile. Așa că, de la bun început, Virgil Popescu a scris capitolul din PNRR ca pe o lungă dedicație către câteva companii de stat și private. Culmea este că nici Cristian Ghinea și nici Florin Cîțu nu au avut nimic de obiectat la acest lucru. Mai mult, atunci când i s-atras atenția că PNRR-ul pe energie este cu dedicație și că aproape toate componentele acelui capitol au fost scrise de către companii private (KPMG, Toshiba, Franklin Templeton), Cristian Ghinea a replicat cu arțagu-i arogant obișnuit: „Cineva a lucrat pe un calculator Toshiba. Și PSD, în înțelepciunea sa, spune: a lucrat firma Toshiba. E ridicol!“, relatează Cațavencii.
CE SUSȚIN CEI DE LA CAȚAVENCII:
Ridicol sau nu, s-a dovedit că întregul capitol dedicat energiei din PNRR a fost scris nu de către Ministerul Energiei, ci, într-adevăr, de către companii. Fie de către companiile care urmăreau să realizeze proiectele respective, fie de către companiile care lucrau la strângerea de fonduri de la investitori pentru respectivele proiecte.
Ernst & Young, care nu este vreun angajat al Ministerului Energiei,
a redactat proiectul prin care Prime Batteries Technology voia să obțină, prin PNRR, 167,5 milioane de euro pentru a-și mări capacitatea de a construi baterii.
KPMG și Toshiba au redactat părți ale proiectului Nuclearelectrica pentru o stație de producere și de stocare a hidrogenului la Cernavodă, centrala fotovoltaică necesară în acest proiect urmând a fi construită de către Toshiba.
Proiectul de 10,5 milioane de euro pentru construirea a 145 de stații de încărcare pentru mașini electrice a fost scris nu de către minister, ci de către compnaia Electrica SA, companie care, din 2014, are capital majoritar de stat.
Proiectul pentru două centrale de cogenerare și două unități de producție de hidrogen la Hălânga și la Constanța, în valoare de aproape 600.000.000 de euro, nu a fost, nici el, scris de către Ministerul Energiei, ci de către companiile implicate în proiect: GSP Power, Siemens, Romgaz și Havecon Projects.
În total, așadar, 1.625.500.000 de euro urmau să fie dirijate direct către companii private sau de stat, nu ca investiție, ci direct ca ajutor de stat, încălcând toate regulile și legile europene.
Ei bine, săptămâna trecută,
Virgil Daniel Popescu a recunoscut, într-un interviu acordat economedia.ro, că a retras toate aceste proiecte din PNRR, la cererea Comisiei Europene.