Modelul „Käfer” („Beetle”) a apărut în vremea naziştilor. Acum exact 80 de ani, Adolf Hitler a pus bazele uzinei Volkswagen din Wolfsburg. Revizuirea critică a unei poveşti de succes a Germaniei, transmite Deutsche Welle.
Doi bărbaţi şi un mare proiect. Adolf Hitler şi Ferdinand Porsche au contribuit decisiv la apariţia modelului „Käfer” (Beetle), celebra „broscuţă”, marca Volkswagen. Porsche, inginerul de geniu. Hitler, sprijinul său politic. Istoricul Wolfram Pyta, profesor la Universitatea din Stuttgart, este de părere că a fost o întâlnire „între doi oameni care se potriveau”.
Alături de alţi doi istorici, Nils Havemann şi Jutta Braun, colegii săi, profesorul Pyta a reconstituit istoria concernului Porsche, înfiinţat pe 25 aprilie 1931, în oraşul german Stuttgart. În lucrarea lor, intitulată „Porsche. Un birou de proiectare devenit brand de talie mondială”, istoricii concluzionează că, fără sprijinul lui Hitler, Porsche nu ar fi putut duce la bun sfârşit acest proiect. „Hitler avea nevoie de o minte creativă pentru a construi un automobil de mici dimensiuni, care să poate fi fabricat în serie”, afirmă istoricii sus-amintiţi.
Motorizare şi mobilizare
La expoziția auto din februarie 1933, la doar câteva săptămâni după numirea sa în funcția de cancelar, Hitler anunţa aşa-numitul proiect de „motorizare populară”. În vara anului 1934, „Reichsverband der deutschen Autoindustrie” (Asociația Industriei Auto Germane), compania Porsche a primit sarcina de a concepe o mașină populară – un vehicul „Kraft durch Freude” („Putere prin bucurie”), numit astfel după numele organizației național-socialiste de turism.
La 29 decembrie 1935, Hitler, care nu deținea permis de conducere, a luat personal în primire prototipul Volkswagen-ului său. În 1937, Ferdinand Porsche este numit de către Reich-ul German ca director tehnic şi de proiectare al Societăţii pentru Pregătirea Maşinii Poporului (Gesellschaft zur Vorbereitung des Volkswagens).
Apoi, pe 26 mai 1938, în prezența „Führer”-ului, a fost pusă pietra de temelie a fabricii Volkswagen din Wolfsburg, care devine „KdF Wagen” Numai că, iniţial, „puterea prin bucurie” nu a dus la „motorizare populară”, ci a sprijinit Wehrmacht-ul. După declanşarea celui de-al Doilea Război Mondial, producţia s-a concentrat asupra autovehiculelor militare, de tip Schwimmwagen (amfibii) sau Kübelwagen (vehicul de teren).
Însă nimeni nu a fost foarte surprins de scopurile colaterale ale maşinii, de vreme ce însuşi Porsche arăta, într-o planşă realizată în 1934, că „un Volkwagen trebuie să fie adecvat nu doar transportului de persoane, ci şi ca autoutilitară sau în anumite scopuri militare”.
Oportunism fără limite
Povestea de succes a acestei mașini mici, populare, a început abia după război. Pentru a se dezbăra de trecutul nazist, modelul a fost redenumit „Käfer”. Primul exemplar a ieşit pe porţile uzinei în decembrie 1945, la jumătate de an după încheierea războiului. Zece ani mai târziu, Volkswagen sărbătorește vânzarea unui milion de exemplare. Astfel, „broscuţa” devenea un simbol al miracolului economic german. Modelul „Beetle” a înregistrat vânzări record în întreaga lume. Aproximativ 22 de milioane de unităţi au fost produse și vândute în total, fiind maşina construită în cele mai multe exemplare din lume.
Beetle şi-a șters trecutul național-socialist în perioada postbelică. Culmea, în 1945, Porsche a fost contactat tocmai de ministerul francez pentru producție industrială, condus de comuniști. „Nu există o dovadă mai elocventă a faptului că decuplarea de național-socialism reuşise, decât eforturile guvernului francez de a-l convinge pe inginerul de la Volkswagen să lucreze pentru Franţa”, declară istoricul Wolfram Pyta.
Cu toate acestea, concurenţa franceză a știut cum să prevină un „voiture populaire” din Germania. „S-a pus de o intrigă a concurenților Renault și Peugeot”, explică Pyta pentru DW. „Porsche și ginerele lui, Anton Piëch, au fost acuzaţi de implicare în crime de război”. În decembrie 1945, Porsche este dus în mod surprinzător în custodia autorităților militare franceze, rămânând în arest până în august 1947. Însă acest episod n-a putut opri succesul mondial al „broscuţei”.
Pentru cunoscutul istoric contemporan Wolfram Pyta, o cooperare precum cea dintre Porsche și Hitler, nu este atât de extraordinară. Adesea, creatori de orice fel, aparent apolitici, sunt impresionați când conducători autoritari îi atrag în proiecte fascinante la scară largă. „Porsche nu era singurul om care, fără a a avea rezerve morale şi manifestând un oportunism fără limite, s-a aruncat în braţele potentaţilor zilei”, spune Pyta.