Mai mult de 460 de firme activează în producţia de lactate, o piaţă care pare că îşi revine după ce numărul de firme a scăzut simţitor, însă businessul este concentrat în jurul a nouă mari producători care realizează 67% din cifra de afaceri a sectorului, arată o analiză ZF făcută pe baza datelor de la Bridge- to -Information. Împreună aceste peste 460 de firme realizează o cifră de afaceri de 8,2 miliarde de lei şi angajează mai bine de 8.600 de oameni. Per total, numărul de angajaţi a scăzut în ultimii cinci ani, însă singura categorie de firme care a reuşit să-şi menţină numărul de salariaţi pe o pantă pozitivă este cea a afacerilor micro. Iar dacă ne uităm în magazine, vedem că în frigidere sunt prezente în special produsele marilor companii şi anume cele ale grupurilor multinaţionale Lactalis, ale Hochland, Danone, Olympus, Covalact, Hochland şi ale câtorva companii cu acţionariat autohton care au reuşit să se dezvolte – Simultan, Lacto Food şi Carmo Lact Food. Mai vedem şi produse ale unor firme medii precum Lacto Solomonescu, Five Continents, Prodlacta, dar şi câteva firme mici şi micro, în special din zona lactatelor de capră sau din categoria brânzeturilor artizanale, dar care în general au o prezenţă locală.
În rest, cele mai multe afaceri se bazează pe vânzarea în pieţe, în magazine tradiţionale, în băcănii sau online, iar cele care au avut mai multă forţă financiară au intrat şi în câteva magazine ale numelor mari din comerţul modern. Iar numărul companiilor despre care putem spune că sunt prezente constant în retailul mare nu depăşeşte 40.



