Din aprilie până în august 2020, în România au intrat zece autocamioane mari pline cu țigări. Erau înregistrate la un punct naval de trecere a frontierei ca intrând în spațiul Uniunii Europene. TIR-urile aveau destinația finală Republica Moldova, dar au dispărut în punctul vamal din Albița/ jud.Vaslui. Acolo trebuiau făcute operațiunile vamale și de trecere a frontierei, trasmite Radio Europa Liberă.
Până în luna martie 2021, când Europa Liberă a început să ceară detalii, niciun oficial din conducerea Direcției Generale a Vămilor sau a Agenției Naționale de Administrare Fiscală și nici măcar unul dintre cei doi miniștri de Finanțe din perioada aprilie 2020 – aprilie 2021 nu fuseseră anunțați de acest caz de contrabandă cu produse din tutun în valoare de cel puțin 30 de milioane de euro. În perioada iunie 2020 – decembrie 2020, ministrul de Finanțe a fost actualul premier, Florin Cîțu.
Direcția Generală a Vămilor a refuzat timp de mai multe zile să ofere orice informație legată de acest transport și de alte nouă asemănătoare.
Unul din camioane nu a trecut niciodată prin punctele vamale, de frontieră și ale CNAIR. Pur și simplu a dispărut probabil prin Albița. Camionul a fost însă găsit în această primăvara în Republica Moldova, unde a fost înregistrat de autoritățile de la Chișinău ca fiind gol.
În martie 2021, singurul care a depistat suspiciunea de contrabandă de țigări a fost Dănuț Bolohan, directorul Direcției Vamale Iași, în subordinea căreia se află și Biroul Vamal de la Albița. Acesta a solicitat la direcția sa o verificare a acestui transport și a altora nouă, transporturi de țigări care, la fel ca și camionul înregistrat pe 17 aprilie, au dispărut în România. Cel mai probabil țigările au fost vândute pe piața neagră, ceea ce a produs statului o pagubă considerabilă.
Celelalte nouă transporturi dispărute:
- OOOH Essers RU – cu masa de 17.461 de kilograme – pe data de 25 aprilie;
- OOOH Essers RU – cu masa de 14.857 de kilograme – pe data de 8 mai;
- OOOH Essers RU – cu masa de 14.249 de kilograme – pe data de 14 mai;
- H Essers Security Logistics – cu masa de 10.815 de kilograme – pe data de 13 iunie;
- OOOH Essers RU – cu masa de 17.204 de kilograme – pe data de 30 iunie;
- OOOH Essers RU – cu masa de 17.090 de kilograme – pe data de 18 iulie;
- OOOH Essers RU – cu masa de 15.343 de kilograme – pe data de 30 iulie;
- OOOH Essers RU – cu masa de 19.156 de kilograme – pe data de 19 august;
- OOOH Essers RU – cu masa de 14.755 de kilograme – pe data de 22 august;
În total, 140 de tone de țigări în cele zece transporturi dispărute probabil prin Albița.
Firma OOO H Essers RU are, din documentele consultate de Europa Liberă, calitatea de transportator și este înregistrată în Rusia, Regiunea Kaliningradskaya, Orașul Sovetsk. Această societate este deținută la rândul său de alte două firme H. Essers din Vilnius (Lituania) și firma Evro Trans Servis.
La rândul său, Evro Trans Servis are trei acționari: Anastasiya Pavlovna Nikitina – cu 50%, Victoras Samojlenko – cu 25% și Aringas Shidlauskas – cu 25%.
Reprezentanții filialei din România ai companiei H Essers nu au dorit să precizeze pentru Europa Liberă dacă au vreo legătură cu transporturile făcute de colegii din Rusia și Lituania.
INTEGRAL DEZVĂLUIRILE RADIO EUROPA LIBERĂ